I. ZASADY ZAWIESZENIA SPŁATY KREDYTU
1. Wniosek o zawieszenie spłaty rat kredytu przysługuje Kredytobiorcy będącemu Konsumentem (w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny) – wyłącznie w stosunku do jednej umowy, zawartej w celu zaspokojenia jego własnych potrzeb mieszkaniowych.
2. Spłata rat kredytu zostaje zawieszona od dnia doręczenia niniejszego wniosku do Banku, na okres wskazany we wniosku. W przypadku wniosków złożonych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej poza godzinami pracy Banku w soboty lub w dni wolne od pracy, do zawieszenia dochodzi z następnym dniem roboczym.
3. Wymagane jest złożenie wraz z wnioskiem oświadczenia, że dotyczy on umowy zawartej w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych Kredytobiorcy lub Kredytobiorców oraz oświadczenia że Kredytobiorcy lub Kredytobiorca spełnienia warunki wymagane wobec Kredytobiorcy lub Kredytobiorców do ubiegania się o zawieszenie spłaty kredytu, tj:
1) wartość udzielonego kredytu, którego dotyczy wniosek nie przekracza 1 200 000 zł oraz
a) średnia arytmetyczna wartości wskaźnika RdD w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2452 oraz z 2024 r. poz. 696) za okres ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku przekracza 30%, lub
b) na dzień złożenia wniosku konsument ma na utrzymaniu co najmniej troje dzieci, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2023 r. poz. 2424), spełniających warunki, o których mowa w art. 4 ust. 2b tej ustawy.
Oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Wzór oświadczeń stanowi załącznik nr 1 do wniosku.
4. Zawieszenie spłaty rat kredytu skutkuje przedłużeniem okresu kredytowania oraz wszystkich terminów przewidzianych w umowie o okres zawieszenia spłaty rat kredytu określony we wniosku.
5. Zmiana okresu kredytowania w wyniku zawieszenia spłaty rat kredytu nie wymaga zgody osób, które ustanowiły zabezpieczenie kredytu, ani jej ujawnienia w treści hipoteki stanowiącej zabezpieczenie spłaty kredytu.
6. Zawieszenie spłaty rat kredytu dotyczy umów zawartych przed dniem 1 lipca 2022 r., jeżeli termin zakończenia okresu kredytowania określony w tych umowach przypada po upływie 6 miesięcy od tej daty.
7. Zawieszenie spłaty rat kredytu hipotecznego dotyczy kredytów hipotecznych udzielonych w walucie polskiej, z wyłączeniem kredytów indeksowanych lub denominowanych do waluty innej niż waluta polska.
8. Maksymalny okres zawieszenia spłaty kredytu wynosi:
1) 2 miesiące – w okresie 1 czerwca 2024 r. – 31 sierpnia 2024 r.,
2) 2 miesiące – w okresie 1 września 2024 r. – 31 grudnia 2024 r.,
Jeżeli Kredytobiorca zawnioskuje o zawieszenie spłaty kredytu na okres dłuższy niż maksymalny przewidziany w Ustawie, Bank dokona zawieszenia spłaty kredytu na okres przewidziany jako maksymalny, po uzgodnieniu z Kredytobiorcą okresów zawieszenia i skorygowaniu przez niego wniosku.
9. Wymagane jest by wniosek o zawieszenie spłaty kredytu złożyli wszyscy współkredytobiorcy na jednym druku.
10. Zawieszenie spłaty rat kredytu jest bezpłatne i nie wymaga podpisania aneksu do umowy.
11. W okresie zawieszenia spłaty rat kredytu Bank nie pobiera płatności wynikających z umowy o kredyt, tj.:
1) rat kapitałowo-odsetkowych,
2) odsetek za opóźnienie w spłacie rat kredytowych,
3) pozostałych opłat i prowizji wynikających z umowy, z wyjątkiem opłat z tytułu ubezpieczeń powiązanych z tą umową.
12. Jeżeli Bank na wniosek Kredytobiorcy zawiesił już w całości albo w części spłatę zobowiązań z tytułu umowy na warunkach innych niż określone w art. 73 Ustawy, termin tego zawieszenia ulega skróceniu z mocy prawa z dniem doręczenia niniejszego wniosku do Banku.
13. Wniosek może być złożony w formie:
a) elektronicznej mailowej (skan lub zdjęcie uzupełnionego, kompletnego, zawierającego prawidłowe dane i podpisanego wniosku wraz z oświadczeniami stanowiącymi załącznik nr 1) – na adres pbs@pbswpoznaniu.pl lub z wykorzystaniem bankowości elektronicznej; lub
b) pisemnej – w placówce Banku lub przesyłką pocztową.
14. Bank – w terminie 21 dni od daty doręczenia wniosku – informuje na trwałym nośniku Kredytobiorcę składającego wniosek o jego otrzymaniu. W ww. informacji Bank:
a) potwierdza okres, na który została zawieszona spłata rat kredytu,
b) informuje o wysokości opłat z tytułu ubezpieczeń (o ile dotyczy),
c) wskazuje Kredytobiorcy sposób rozliczenia z tytułu zawieszenia spłaty umowy, które uległo skróceniu – w przypadku, o którym mowa w ust. 3,
d) Bank przekazuje również informację o braku możliwości realizacji wniosku, ze wskazaniem powodu.
Brak ww. informacji nie wpływa na rozpoczęcie zawieszenia spłaty rat kredytu.
15. Informację, o której mowa w ust. 14 Bank przekazuje zgodnie z dyspozycją Kredytobiorcy określoną we wniosku, tj. drogą mailową na adres wskazany we wniosku lub przesyłką pocztową poprzez operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe. Możliwe jest również przekazanie informacji, o której mowa w ust. 14 w trakcie osobistej wizyty Kredytobiorcy w placówce Banku.
16. Kredytobiorca ma prawo do rezygnacji ze złożonego wniosku w każdym momencie. Rezygnację składają wszyscy Kredytobiorcy, którzy podpisali/złożyli wniosek.
17. W przypadku złożenia rezygnacji, o której mowa w ust. 16, zawieszenie spłaty rat kredytu pozostaje w mocy za okres do dnia złożenia rezygnacji. Zawieszenie spłaty rat kredytu przestaje obowiązywać od dnia następującego po dniu otrzymania przez Bank oświadczenia Kredytobiorcy o rezygnacji. Złożenia przez Kredytobiorcę rezygnacji jest równoznaczne z wykorzystaniem okresu zawieszenia, którego ona dotyczyła.
18. Zawieszenie spłaty rat kredytu nie następuje:
1) w przypadku braku danych uniemożliwiającego prawidłową realizację wniosku, w szczególności danych Kredytobiorcy, danych identyfikujących umowę, podpisu Kredytobiorcy,
2) w przypadku braku możliwości identyfikacji Kredytobiorcy składającego wniosek,
3) jeżeli wraz z wnioskiem żaden z Kredytobiorców nie złoży oświadczeń , o których mowa w ust. 3 (załącznik nr 1 do wniosku),
4) jeżeli Kredytobiorca złoży w Banku kilka wniosków o zawieszenie spłaty różnych kredytów z jednoczesnym złożeniem oświadczeń o spełnieniu warunków określonych w ust. 3,
5) jeżeli sprawa, wniosek bądź umowa, której wniosek dotyczy, nie spełniają wymogów ustawowych.
W przypadku wystąpienia braków formalnych Bank niezwłocznie wzywa klienta do ich uzupełnienia.
19. W przypadku konieczności korekty/uzupełnienia wniosku lub oświadczeń (załącznik nr 1 do wniosku) przez Kredytobiorcę, skutek zawieszenia (początek okresu zawieszenia), o którym mowa w ust. 2 oraz termin poinformowania, o którym mowa w ust. 5, rozpoczynają się od dnia otrzymania przez Bank poprawnego (skorygowanego/uzupełnionego) wniosku/oświadczeń. .
20. Bank informuje, że dane o zawieszeniu spłaty rat kredytu i wydłużonym okresie kredytowania, powstałym w wyniku tego zawieszenia, Bank przekazuje do Biura Informacji Kredytowej S.A.
W przypadku gdy Kredytobiorca korzysta ze wsparcia w ramach pomocy udzielanej przez Fundusz Wsparcia Kredytobiorców, na mocy postanowień ustawy z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, złożenie przez Kredytobiorcę wniosku o zawieszenie spłaty rat kredytu hipotecznego skutkuje zawieszeniem przekazywania ww. wsparcia na rachunek spłaty kredytu. Wsparcie ulega wznowieniu po ustaniu okresu zawieszenia spłaty rat kredytu.
Adres: ul. Garbary 71, 61-866 Poznań pbs@pbswpoznaniu.pl SWIFT KOD: GBWCPLPP NIP: 566-00-10-929 REGON: 000508046 KRS: 0000027891